Atea: Vigtigt for forretningen at komme hurtigt i drift

Client:
Atea
Løsningsområder:
ERP
Produkter:
Microsoft Dynamics NAV

Hurtigere udvikling og igangsætning – til en langt mere overkommelig pris. Det var nogle af de fordele, som Atea fik, da de valgte en Microsoft Dynamics NAV løsning fra Columbus NSC, til at skabe et bedre samlet overblik over kunder, varer, serviceaftaler m.m.

Større løsninger var inde i overvejelserne, men Dynamics NAV dækkede lige så bredt som dem, og investeringen i licenser, udvikling og konsulenttimer var kun det halve. Desuden var nogle af de eksisterende forretningsgange baseret på en ældre NAV-version, og brugeruddannelsen ville derfor være mere enkel, ligesom en hel del af kodestrukturen og datamodellen kunne genbruges.

Alle informationer samlet ét sted

Atea er Skandinaviens førende leverandør af it infrastruktur. Efter en nærmest eksplosiv vækst har Atea DK valgt at samle alle vitale ERP informationer i NAV, hvor de før var spredt på flere systemer.

"Vi havde brugt mange penge på en stor løsning til service og projektstyring, men den kom aldrig til at fungere, og vi mente, at det ville blive for dyrt, i forhold til udbyttet, at få den løsning gjort helt klar til drift. I stedet overvejede vi alternativer. Dér var Dynamics NAV en løsning, som vi følte os mere sikker med, da vi allerede havde en vis erfaring med NAV, og som kunne give os mere værdi", siger Henrik Arndt, IT direktør, Atea.

To databaser sikrer performance

Største bekymring var performance, når 500 brugere samtidigt gik i gang på Dynamics NAV. Derfor besluttede projektledelsen at dele løsningen op i to databaser/servere. Finansdelen på de to databaser er ens – den ene er master.

Atea kører altid på nyeste SQL+Runtime og har gennem årene arbejdet med performance og løbende foretaget optimeringer. At Atea har samlet al deres ekspertise i konfigurering af de bedste servere, er oplagt og en del af forklaringen på den stabile drift.

Ingen spidsbelastning

Den ene del af løsningen har 350 brugere og håndterer al handel. Det vil sige køb og salg af hardware samt integration til den anden database, der håndterer projekt/service. Alle finansbilag fra service/projekt bogføres i handelsløsningen, hvor masteren på finans ligger.

Atea opererer med cirka 400.000 varenumre og næsten 100.000 kunder, som hver måned får ca. 50.000 fakturaer. Det giver en SQL database på 250 Gb.

De små 2.500 daglige ordrer har en næsten 1:1 sammenhæng mellem salg/køb. Over halvdelen lægges ind automatisk, da de kommer fra en .NET WEB Shop med direkte leverance til kunden. Der er således ingen spidsbelastning omkring ordreoprettelsen, da Dynamics NAV kan bogføre ordrerne via ’skygge-batch’ – altså på en måde, der ikke tager performance fra de aktive brugere.

Stor serviceforretning

Service & Projekt-løsningen, der ligger på den anden database, har ca. 150 samtidige brugere. Denne løsning er bygget op om en Dynamics 5.1 SP1 applikation med mange tilpasninger og omfatter service, WHM, lager, projekt og produktion.

Servicelogistik og kontrakthåndtering er i sin udformning lige så performancetung som handelsløsningen. Atea beskæftiger ca. 500 servicemontører, og årligt håndteres 85.000 servicefakturaer med næsten 1 mio. fakturalinjer i alt.

Vigtigt med hurtig drift

Tre år er gået, siden løsningen kom i brug, og konceptet holder stadig, fastlår Henrik Arndt:

"Vi fik en løsning, der virkede hurtigt. Det var vigtigt for forretningen, for den gamle løsning gav os flere omkostninger end nødvendigt. Formentligt har den også kostet os i form af tabte sager og service, vi ikke kunne udføre. Et langvarigt projekt ville derfor ikke bare blive dyrt i direkte investeringer til konsulenter i lang tid, men også betyde tab på de sager, vi missede. Derfor var det helt afgørende for vores valg af løsning, at Dynamics NAV gav den bedste business case og den bedste garanti for, at vi kom i luften til tiden med en funktionel løsning."

Columbus NSC havde, efter bare 6 måneders analyse og 12 måneders udvikling og opsætning, implementeringen på plads. Atea foretrak at komme hurtigt og sikkert i gang på noget, der virkede, frem for en længere proces med alle ønsker indarbejdet, før man kunne gå i drift.

Tiden har bekræftet beslutningen. Serviceforretningen voksede på kort tid til næsten den dobbelte omsætning, blandt andet fordi Dynamics NAV sikrer fuldt overblik over de ofte komplicerede kontrakter, så aftaler bliver overholdt og opfølgning sikret.

Efter den første store fase er kommet i drift, har Atea og Columbus NSC fortsat samarbejdet. Også her har Dynamics NAV vist sig at være det rette valg, da det er hurtigt at udvikle små løsninger i.

 

Om Atea A/S
Atea i Danmark er en del af Atea koncernen, der leverer it-infrastrukturløsninger i Norden og Baltikum.
Forretningsaktiviteterne spænder over hele værdikæden fra rådgivning omkring services, drift, outsourcing, service, projektledelse, sikkerhed og hardware/software.
I Danmark beskæftiger Atea mere end 1.400 medarbejdere i fem afdelinger fordelt over hele landet.
Koncernen beskæftiger mere end små 6.000 medarbejdere og er til stede i 80 lokationer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Litauen, Estland og Letland.
Atea koncernen er noteret på Oslo Børs og omsætter årligt for over 1720 mia. NOK.

Stil dit spørgsmål her

Hvis du har et spørgsmål, eller ønsker inspiration til din konkrete situation, så skriv til os her.